Aspesi : Passion for quality

 

Passion for quality – Wat in 1969 begon met een shirt collectie, groeide in de jaren zeventig uit tot een volledig ready-to-wear label voor mannen, vrouwen en kinderen inclusief een accessoire lijn. In de jaren tachtig werd daaraan de technische sportlijn toegevoegd. Gemaakt van o.a. nylon, ontstond toen het ultra-light gestepte dons jasje.

 

Founder & ontwerper Alberto Aspesi lapt de regels van modetrends en -seizoenen aan zijn laars en is door Wallpaper uitgeroepen tot “one of fashion’s most anti-fashion players”¹. Wars van catwalk shows en glossy campagnes maakt hij al jaren low key collecties voor een Italiaanse clientèle die wereldwijd snel aan populariteit wint (verkoop in o.a. Barneys, Mr. Porter, Tres Bien en United Arrows). ¹ Bron: J.J. Martin, september 2011, Wallpaper “Aspesi campaigns: a tour of the archives”

 

Fabrick maverick – Aspesi’s non-stop zoektocht naar bijzondere materialen en stoffen is nooit veranderd. Harris voor de tweed, Ierland voor linnen, Japan voor die bijzondere ‘super yarns’ die zo typerend zijn voor de Aspesi shirts.

 

Uniek – Aspesi heeft maling aan seizoenen en trends. Een groot deel van de collectie blijft jaar in jaar uit onveranderd. Met kleine aanpassingen in kleur of print, of een verbetering in de pasvorm. “Het mooie aan Aspesi” aldus Steele “is dat je een favoriet kledingstuk van Aspesi, ook jaren later in de collectie terug vindt, met slechts kleine ontwikkelingen”. Zonder al te veel franje, zo kan je de collecties het best omschrijven. De nadruk ligt op de perfecte belijning en gebruik van exceptionele materialen.

 

Samenwerken – Alberto Aspesi werkt sinds de jaren negentig nauw samen met de Amerikaanse ontwerper Lawrence Steele (o.a. Moschino, Prada en sinds 1994 onder eigen naam – Steele werd door het ontwerpen van Jennifer Aniston’s trouwjurk in één keer wereldberoemd).

Uit dezelfde tijd dateert de samenwerking met art director Dick van Dooren (oprichter Tomato London) hij is verantwoordelijk voor concept en creatie van de campagnes en stores.

 

Campagnes – Aspesi kiest voor fotografen zoals Paolo Roversi, Peter Lindergh, David LaChapelle en Robert Frank en werkt met modellen als Christy Turlington en Linda Evangelista. Modellen van het moment zijn Saskia de Brauw, Stella Tennant, Olympia Campbell en Guinevere van Seenus