Erfelijk belast met voorliefde voor mooie dingen

De 64-jarig Jos Eringa is eigenaar van de VIPSHP aan de Oosterdijk 40 en erfelijk belast met een voorliefde voor mooie dingen. Hij is de jongste van vijf kinderen Eringa en de vierde generatie in kleding. Zijn oudste broer Jan Eringa  was tot een paar jaar geleden eigenaar van Jan Eringa mannenmode en zijn zus Joke heeft in de Peperstraat Fifty Six damesmode.

“Volgens mij zit die voorliefde voor kwaliteit en mooie dingen bij ons in de genen, want we zitten met onze kleding alle drie aan de bovenkant van de markt. Mijn grootvader is in Sneek begonnen met een kledingzaak op de Oosterdijk 1, het hoekje van de Oosterdijk en de Gedempte Pol (huidige Brilservice). Die winkel verhuisde naar de Oosterdijk 17-19 en later werd daar Oosterdijk 20 aan de overkant bijgekocht, waarna er een scheiding werd gemaakt in dames- en herenmode. In die periode was ik een jaar of 13 en bracht ik op de Solex de pakken rond die bezorgd moesten worden in de dorpen rond Sneek”.

VIPSHP

“In 1967 begon mijn broer Jan een filiaal aan de Parkstraat, de VIPSHP. In die jaren kwamen er merken op, die zich gingen richten op de jongeren, zoals Levis, Lois, Lee, Joey Fresco, Landlubber, Trenco, erg veel denim. Ik was toen zestien en stond elk weekend in de zaak, net als mijn zusters Joke en Greetje trouwens. Daar werd niet over gepraat. Dat was gewoon zo”.

“Na drie jaar verhuisde de VIPSHP naar de Oosterdijk 62 (tegenwoordig Bel Company). De jongeren waren toen ‘booming business’ geworden. Belangrijkste artikel waren de spijkerbroeken naar authentiek Amerikaans model, met Levis als onbetwistbare koploper. Levis had zo veel moeite met leveren, dat je tien keer de gewenste hoeveelheid moest bestellen om aan je aantallen te komen. Dat ging een paar seizoenen goed, tot Levis in een keer zijn productie en logistiek op orde had en we de bestelde hoeveelheid daadwerkelijk uitgeleverd kregen, dus tien keer zoveel als je had ingecalculeerd. Het mooie van die periode was voor mij dat alles wat er gemaakt werd, nieuw was. Net als in de muziekindustrie met de Beatles, de Stones, de Byrds enzovoorts was er ook in de kledingindustrie een revolutie gaande, met als centraal thema ‘Afzetten tegen het establishment’.”

Toen ik een jaar of 23 was heb ik de VIPSHP van mijn broer Jan overgenomen en drie jaar later zijn we verhuisd naar de huidige locatie aan de Oosterdijk nummer 40. In de loop der jaren hebben er twee verbouwingen plaats gevonden en bereikten we uiteindelijk met behulp van een split level concept een verkoopoppervlakte van 350 vierkante meter. Er werken naast mij zelf zes medewerkers. Mijn zoon Bart is vorig jaar mede-eigenaar geworden en is mijn beoogd opvolger”.

“Voor zowel de dames – als de herenmode gaan we alleen voor de top. Een aantal hele mooie merken die we op herengebied hebben zijn bijvoorbeeld: Scarti-Lab, een hele kleine Italiaanse firma, die echt alles zelf (laat) maken. Van het denim dat ze gebruiken tot de benen knopen die ze in Zuid-Amerika laten maken. Scarti-Lab schuurt tegen RRL aan, ‘het kindje’ van ontwerper Ralph Lauren, een label dat in ‘kledingland’ als ‘top of the bill’ wordt beschouwd, maar tegen ongehoord hoge prijzen wordt verkocht. Scarti-Lab levert vrijwel dezelfde kwaliteit maar voor een veel vriendelijker prijs. Wij zijn een van de twee verkooppunten van dat merk in Nederland. Verder mooie merken als Woolrich, Stone Island, Diesel Industry, Fred Perry, G-Star, Cotton Knowledge en vele andere. Maar allemaal kwaliteitsmerken waar een mooi verhaal achter zit”. “Op damesgebied is er een overload aan enorm commerciële merken. Daar doen we niet aan mee. We beperken ons strikt tot een hele beperkte stijl, mooie kleuren, geen colorblocking, geen feestkleding. Het moet in het plaatje passen. Een beetje het Franse silhouet en uiteraard alleen maar topkwaliteit”.

INSPIRATIE

“Onze inspiratie halen we voornamelijk van het internet. We letten op trendmatige ontwikkeling en trendsettende winkels in Europa en Amerika, die we volgen. Dat zijn echt de winkels die als eerste dingen oppikken voor de avant garde. Daarnaast bezoeken we regelmatig beurzen, zoals Florence, de beste beurs ter wereld voor mannenkleding, dit jaar zijn we in Kopenhagen geweest en we komen ook wel in Londen. Dat is een hele gekke maar wel leuke beurs, waar het netwerken en de manier waarop de bezoekers zich kleden belangrijker is en je meer informatie over trendmatige ontwikkelingen geeft dan het aanbod van de fabrikanten zelf. De belangrijkste ontwikkelingen vinden nog steeds richting Italië plaats.