VIPSHOP 50 jaar in 2017 “Vijftig is de helft van mooi”

In het jaar 2017 viert de VIPSHP aan de Oosterdijk 40 in Sneek haar vijftigjarige jubileum. Eigenaar Jos Eringa, sinds enkele jaren is hij dat samen met zoon Bart, kijkt met ons terug, laat zijn licht schijnen over de ontwikkelingen in de modebranche, en blikt vooruit. 

 

“In 1967 begon mijn broer Jan een filiaal aan de Parkstraat, de VIPSHP” vertelt Jos. “Hij had toen al de herenmodezaak aan de Oosterdijk. In die jaren kwamen er merken op, die zich gingen richten op de jongeren, zoals Levis, Lois, Lee, Joey Fresco, Landlubber, Trenco, erg veel denim. Ik was toen zestien en stond elk weekend in de zaak, net als mijn zusters Joke en Greetje trouwens. Daar werd niet over gepraat. Dat was gewoon zo”.

Na drie jaar verhuisde de VIPSHP naar de Oosterdijk 62. De jongeren waren toen ‘booming business’ geworden. Belangrijkste artikel waren de spijkerbroeken naar authentiek Amerikaans model, met Levis als onbetwistbare koploper. “Het mooie van die periode vond ik dat alles wat er gemaakt werd, nieuw was. Net als in de muziekindustrie met de Beatles, de Stones, de Byrds enzovoorts was er ook in de kledingindustrie een revolutie gaande, met als centraal thema ‘afzetten tegen het establishment’.”

“Toen ik een jaar of 23 was heb ik de VIPSHP van mijn broer Jan overgenomen en drie jaar later zijn we verhuisd naar de huidige locatie aan de Oosterdijk nummer 40. In de loop der jaren hebben er twee verbouwingen plaats gevonden en bereikten we uiteindelijk met behulp van een split level concept een verkoopoppervlakte van 350 vierkante meter. Er werken naast mij zelf zes medewerkers. Mijn zoon Bart is twee jaar geleden mede-eigenaar geworden en is mijn beoogd opvolger. Voor zowel de dames – als de herenmode gaan we alleen voor de top, dat is waarschijnlijk een stukje genetische belasting, want zowel Jan Eringa Herenmode, als Fifty Six (de exclusieve damesmode zaak van mijn zus Joke) als de VIPSHP zitten aan de bovenkant van de markt.”

INSPIRATIE

“Onze inspiratie halen we voornamelijk van het internet. We letten op trendmatige ontwikkeling en trendsettende winkels in Europa en Amerika, die we volgen. Dat zijn echt de winkels die als eerste dingen oppikken voor de ‘avant garde’. Daarnaast bezoeken we regelmatig beurzen, zoals Florence, de beste beurs ter wereld voor mannenkleding, en dit jaar zijn we in Kopenhagen geweest en in Londen.”

Gedurende de afgelopen vijftig jaar hebben er op de modemarkt behoorlijk spectaculaire veranderingen plaatsgevonden, op zowel consumenten-, retail- als ook groothandelsen producenten-niveau. Een kort, en verre van compleet, resumé.

PRODUCENTEN

Er hebben op textielgebied technisch mooie ontwikkelingen plaatsgevonden zoals de introductie van elastische stoffen die het draagcomfort van jeans enorm hebben verbeterd, stoffen die temperatuurgevoelig zijn en afhankelijk van die temperatuur van kleur veranderen, stoffen die veel slijtvaster zijn dan die van toen. In grote lijnen is de techniek op alle facetten op een hoger plan terecht gekomen.

“Na een aantal minder florissante jaren, is de verwachting (Rabo Bank Trendanalyse 2017) dat de kledingmarkt zich in 2017 gunstig ontwikkeld en stabiliseert. Vergeleken bij vijftig jaar geleden is de concurrentie op de kledingmarkt moordend geworden en we zien, zelfs in de exclusieve merken, duidelijk de opkomst van de Chinezen. Er gaan dan ook klappen vallen de komende jaren. En dan met name in het middensegment. De budgetwinkels in het lage segment en de exclusieve retail die zich op de top richt, doen het nog relatief goed, maar het is juist in ‘the middle of the road’ waar naar schatting 20% van de winkels de komende jaren het loodje gaat leggen.“

“Ook in de marketing is er een hoop veranderd. Denk aan de opkomst van internet. Online aankopen maken een steeds belangrijker deel uit van het totaal; een internetstrategie naast je fysieke winkel is dan ook geen keuze meer maar een must. Daarnaast beginnen steeds meer fabrikanten met een ‘omnichannel’ strategie (via online zelf een verkoopkanaal opzetten), zie je ‘flagship-stores’ verschijnen en zijn er zelfs fabrikanten uit het hoge segment die hun verkooppunten screenen op de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum, de merken in hun portfolio en de presentatie in de winkel. De winkels moeten bij het imago van de fabrikant passen.”

CONSUMENTEN

“Dat het koopgedrag van consumenten is veranderd is een ‘open deurtje’. De consumentenstromen nemen af; in concreto: we krijgen minder klanten in de winkel. Opvallend is wel dat dat bij ons niet ten koste gaat van de omzet. Verder zien we een toenemende belangstelling van jeugdige kopers voor kwaliteitsmerken. Ze willen het origineel en niet de kopie, ze hechten meer waarde aan hun kleding. Bij online kopen is de kans niet ondenkbeeldig dat ze ongewild, maar ook soms onbewust een kopie kopen van een gerenommeerd merk. Topmerken brengen in toenemende mate een moeilijk na te maken authenticiteitslabel aan in hun kleding, daaraan kun je zien dat je ‘een echte’ hebt en geen ‘fake’.”

RETAIL

In antwoord op die ontwikkelingen heeft ook de VIPSHP haar assortiment aangepast. “Bij ons is er een verschuiving geweest richting lifestyle assortiment. Zo verkopen we naast de top kledingmerken schoenen van Red Wing, Bass (de penny shoes), de Jack Purcell en John Varvatos lijnen van Converse, de sneakers van Royal Republic en de Chelseaboots van Mac Fincher. Handschoenen van Hestra, hele bijzonder luchtjes van Atelier Cologne, top lifestyle bladen als de Heritage Post en Kinfolk en diverse luxe hebbedingen.”

TOEKOMST

“Eerst volgend jaar maar eens ons ‘halveeeuw feest’ vieren. We zien de toekomst op langere termijn met vertrouwen tegemoet. We hebben denk ik de juiste strategische keuzes gemaakt ten aanzien onze verkoopstrategie. En we zouden trouwens ook niet anders hebben gekund, de liefde voor mooie dingen zit bij ons genetisch ingebakken.

En op de lange termijn?

Ze zeggen weleens ‘Vijftig is de helft van mooi’ en wij streven naar mooi.